Zasada Pareto – cud czy ściema?
Czym jest zasada 80/20 i czy faktycznie może ona sprawić, że 80% twojej pracy zniknie? Pewnie gdzieś już słyszałaś o tej magicznej regule. Czas się przyjrzeć dokładniej. Zobaczmy czym jest zasada Pareto.
Zasada Pareto i człowiek, który za nią stoi.
Człowiek stojący za omawianą dzisiaj koncepcją to Vilfredo Federico Damaso Pareto. Urodził się on we Włoszech w 1848 roku. tał Wyrósł na poważnego filozofa i ekonomistę. Legenda głosi, że pewnego dnia zauważył, że 20% roślin grochu w jego ogrodzie daje 80% zdrowych strąków grochu. Ta obserwacja skłoniła go do dalszych rozważań i poszukiwania „niesprawiedliwości. ” Zaczął analizować jak rozkłada się bogactwo w społeczeństwie i odkrył, że 80% ziemi we Włoszech należy do zaledwie 20% populacji. Przyjrzał się również różnym branżom i stwierdził, że 80% produkcji zwykle pochodzi z zaledwie 20% firm. W wyniku swoich badań i obserwacji postawił tezę, że 80% sukcesu będzie pochodzić zawsze wskutek zaledwie 20% akcji.
Zasada Pareto w biznesie.
Zasada Pareto 80/20 zakłada, że 80 procent wyników pochodzi z zaledwie 20 procent zaangażowania i pracy włożonej w dane wydarzenie. W biznesie ten pomysł został przeniesiony na różne obszary. Na przykład 80 procent zysków przedsiębiorstwa pochodzi tylko od 20 procent jego klientów. Zasada 80/20, jeśli jest właściwie stosowana, jest niezwykle przydatnym narzędziem. Pozwala skoncentrować się k na obszarach, które przynoszą najlepsze wyniki.
W jaki sposób zastosowanie zasady Pareto 80/20 może pomóc Ci w Twojej firmie?
Odpowiedź jest prosta: prawidłowo przestrzegana zasada 80/20 pomoże Twojej firmie i Twoim pracownikom skupić się na tym, co najważniejsze. Badania pokazują, że wielozadaniowość nie jest produktywna. Reguła 80/20 pomaga przestać próbować robić wszystko przez cały czas. Czas, energia i pieniądze są kierowane na te rzeczy, które przynoszą najwyższe i najlepsze wyniki przy możliwie najbardziej efektywnym wysiłku. Innymi słowy, im bardziej skoncentrowane są dane wejściowe, tym lepsze wyniki.
Kevin Kruse autor New York Times, powiedział o zasadzie 80/20: „W moich badaniach nad nawykami dotyczącymi produktywności osób osiągających sukces przeprowadziłem wywiady z setkami milionerów, studentów i wybitnych sportowców. Dla nich zmierzenie się z każdym zadaniem, przed którym stawia ich życie jest niemożliwe. Używają zasady Pareto, aby ustalić priorytety. Następnie delegują resztę lub po prostu ją odpuszczają”.
Odpuszczanie w zasadzie Pareto jest kluczową ideą.
Nie oznacza to, że 80 procent w ogóle nie zwraca na siebie uwagi. Na przykład, jeśli 80 procent zysków pochodzących od 20 procent klientów lub 80 procent sprzedaży generuje 20 procent zespołu sprzedaży, nie można zignorować mniej produktywnych klientów lub przestać rozwijać zdecydowaną większość przedstawicieli handlowych. Zasada 80/20 opiera się o koncentrację na najbardziej istotnych elementach biznesu czy projektu. Kluczowe jest, aby właściwie zaangażować czas oraz inne zasoby oraz zaangażowanie w miejscu, które przyniesie najlepsze rezultaty.
Microsoft słynie z zastosowania zasady Pareto do wyeliminowania błędów w swoim oprogramowaniu.
Microsoft odkrył, że skupiając się na 20 procentach najbardziej istotnych błędów ich zespoły były w stanie udaremnić 80 procent błędów i awarii całego systemu. Skupiając się na swoich projektach, zarówno biznesowych, jak i prywatnych możesz założyć, że być może 20 procent twoich starań (czasu i zaangażowania ) generuje aż 80 procent Twoich wyników. Zauważyłam, że 20 procent treści na moim blogu generuje, aż 80 procent wszystkich wyświetleń. ruchu na moich stronach twoich wyświetleń jest generowanych przez 20 procent twoich blogów. Jeśli chodzi o zasoby ludzkie, najpewniej 80 procent zwolnień lekarskich generuje 20 procent Twojego zespołu. Skupienie się na tym, co produktywne w Twojej firmie (lub w przypadku zwolnień chorobowych, co ogranicza produkcję) sprzyja optymalizacji działań, które mają największą produktywność.
Wykres Pareto
W przypadku firm B2B lub B2C stosowanie zasady 80/20 do wzrostu jest prawdziwym czynnikiem je różnicującym. Często firmy skupiają się na generowaniu nowych leadów w celu wygenerowania wzrostu. W tym miejscu pożytkują dużą część swojego czasu, energii i pieniędzy. Często jest to jednak błędna polityka, ponieważ pozyskiwanie leadów i takie zdobywanie klientów jest zbyt czasochłonne i kosztowne. Jeśli jednak 20 procent obecnych klientów generuje 80 procent przychodu firmy (lub zysków), dostosowanie biznesplanu w taki sposób, aby skupić się na tych 20 procentach, może mieć lepszy efekt.
Uzyskanie wyższych wpływów przy niższych kosztach.
Przenoszenie środków budżetowych i czasu na pielęgnowanie rekomendacji i budowanie relacji z obecnymi klientami, którzy generują zyski w długiej perspektywie jest kluczem do trwałego wzrostu. Nie znaczy to oczywiście, że należy skupić WSZYTKO na 20% i zlekceważyć generowania nowych leadów. Pragnę podkreślić, że nie jest tym polega zasada Pareta. Jednak skoncentrowanie się na skapitalizowaniu zbudowanej już relacji z klientem, uzupełnione rozsądną alokacją zasobów na generowanie leadów i konwersję, to świetna strategia na sukces.
Zasada Pareto – podsumowanie.
Jako właścicielka firmy, kierowniczka działu lub dyrektorka zarządzająca musisz zaakceptować fakt, że nie jest możliwym, żebyś poświęcała cały swój czas, zainteresowanie i zaangażowanie wszystkiemu i wszystkim tak samo przez cały czas. To przepis na stagnację i zmarnowany wysiłek. Zrozumienie i zastosowanie zasady Pareto w biznesie, marketingu, sprzedaży gwarantuje Ci, że optymalnie wykorzystasz swoje zasoby i osiągniesz pożądane wyniki.
Więcej podobnych wpisów znajdziesz tutaj.
Zmiany w biznesie – luksus czy konieczność?
Kobiece supermoce pomocne w biznesie