Simon Sinek, czyli dlaczego warto zaczynać od dlaczego

Simon Sinek, Zacznij od dlaczego

Simon Sinek jest autorem kultowej książki Zacznij od dlaczego. Na randkę z tym autorem powinien umówić się każdy, kto pragnie inspirować innych do działania. Każdy, kto w swojej firmie chcę zwiększyć sprzedaż. I każdy, kto poważnie myśli o nadaniu swojemu życiu sensu. Bo na pytanie dlaczego powinniśmy odpowiadać sobie tak często jak to możliwe. Ale po kolei:)

Simon Sinek i jego książka Zacznij od dlaczego

Dlaczego książka jest właśnie o tym jak pociągać za sobą innych. Jak przyciągać do siebie dobrych klientów oraz o psychologii sensu i działania. Simon Sinek zasłynął wystąpieniem na TEDx w 2009 roku. Poruszył tam ważny dla wszystkich temat psychologii sensu i właściwie tego co jest w nas najgłębsze.

Ludzie potrzebują motywacji do działania, a motywacja ma to do siebie, że największą ma moc, kiedy wypływa z nas. Z naszego wnętrza. Jest najsilniejsza, kiedy coś z nami rezonuje. Kiedy marka tworzy produkt nie tylko z fajnymi cechami, ale robi to dlatego aby zmieniać świat płacimy za nią chętniej. Czyli „dlaczego” to jest właśnie to na czym firmy powinny się skupiać. To jest to od czego firmy powinny zaczynać tworząc soję produkty. Nie powinny zaczynać od produktu, lecz od tego dlaczego w ogóle chcą coś robić. Według Simon’a Sink’a firmy powinny zaczynać od komunikowania swojej motywacji i wartości, które są im bliskie. Bo to  wartości przyciągają ludzi, a niekoniecznie cechy konkretnego produktu. Jest wiele firm które konkurują ze sobą właśnie cechami produktu. Jakąś wydajnością, ale i tak te firmy przegrywają z tymi którzy, potrafią nadać sens temu co robią i komunikować go w swoim przekazie.

Dlaczego ważne jest dlaczego?

Dlaczego tak jest. Ludzie łakną sensu poczucia, że to co robią ma sens. Że to w co się angażują ma sens i że wspierają odpowiednich ludzi z odpowiednimi wartościami. Jako liderzy mamy dwa sposoby wpływania na zachowania innych. Pierwszy negatywny poprzez manipulowanie. Może manipulacją efekt zostanie osiągnięty, ale na krótko. Nie zbudujemy lojalności z pracownikiem. A drugi sposób motywowania to inspirowanie. Sięgamy w ten sposób znacznie głębszej sfery naszej naszej komunikacji z pracownikami i możemy zbudować lojalność która trwa przez lata.

Ludzie potrzebują czuć sens tego co robią i dlaczego mają to robić. Dlatego zatrudniając pracownika warto najpierw szukać takich, którzy mają podobne do nas wartości a niekoniecznie wymagane umiejętności. Umiejętności powinny być na drugim miejscu. Cóż z tego, jeżeli ktoś umie robić to czego wymagamy, ale jego wartości nie są spójne z wartością firmy? Nie będzie mieć motywacji do wykorzystania tych umiejętności w naszej firmie. Dlatego zaczynamy zawsze rekrutację od znajdowania tych osób, które czują sens w tym co będą robić. Zaangażowanie właśnie z tego wynika i możemy mieć pewność, że nasz pracownik będzie wstawał codziennie rano z łóżka i chciał zmieniać naszą firmę na lepsze.

Simon Sinek I idea złotego koła

Simon Sinek twierdzi, że tak się właśnie dzieje, jeżeli dotykamy sensu. Kiedy mamy jakąś ideę, która pociąga ludzi za sobą. Simon Sinek, autor książki Zacznij od dlaczego stworzył ideę złotego koła. Jest to taki koncept gdzie mamy trzy okręgi. Ten najgłębszy to właśnie nasze „dlaczego”. Następnie to „jak” oraz trzecie „co”. Firmy powinny zastanawiać się dlaczego mają w ogóle istnieć.

Następnie jak mają wyrażać ten sens istnienia. Swoją misję oraz co jakie produkty produkować, aby realizować tę misję. Jeżeli odwrotnie będziemy działać, czyli najpierw robić jakieś produkty, ale bez wyrażenia sensu i bez wiedzy dlaczego to robimy, to nie będziemy mieć takiego mocnego poparcia naszych klientów. Zabraknie nam ich lojalności. No i sami nie będziemy czuć do tego motywacji. Nie będziemy mogli się przebić z naszym produktem, bo wiele firm komunikuje się tylko i wyłącznie na poziomie zewnętrznym. Komunikują swoje „Co”. Skupiają się na tym co łatwe, czyli na tym co robią i jakie cechy ma ich produkt. A niekoniecznie dlaczego to robią.

Zacznij od dlaczego, czyli jak komunikuje się Apple

Weźmy przykład firmy Apple. Dlaczego ludzie stoją godzinami w kolejce za nowym iPhonem? Ta lojalność do marki wynika z tego, że Apple komunikuje się na poziomie „dlaczego”. Ich produkty są nie tylko dobre ze względu na specyfikację, ale ta specyfikacja i cały design bierze się właśnie z „dlaczego”.

Motywacją do istnienia tej marki jest właśnie zmiana świata. Myślenie inaczej, czyli think different, wspieranie kreatywności, innowacji i twórców. I stąd właśnie wynika taki a nie inny produkt. Inne firmy starały się konkurować z Apple w ten sam sposób, ale jedynie pozostały na zewnętrznym poziomie jakim jest „co”.  Specyfikacja produktów. Jest tak duża konkurencja na rynku technologicznym, że jeżeli nie komunikujemy się na poziomie głębokim to nie dotykamy bardzo ważnej sfery w naszym mózgu.

Jak działa ludzki mózg, kiedy słyszy dlaczego?

Jak działa nasz mózg kiedy komunikujemy sens? Mamy w naszym mózgu takie sfery, które są bardzo już stare związane właśnie z emocjami i te nowsze które są racjonalne bardziej analizują te cechy.

Ten mózg emocjonalny jest tak silny i wpływa na nasze decyzje. Na te nawet racjonalne decyzje, tak że często, a nawet w większości przypadków podejmujemy decyzje o zakupie właśnie pod wpływem emocji i komunikuje o wartościach. Dotykamy właśnie tej najgłębszej sfery naszego mózgu, która jest bardzo silnym motywatorem do działania. Z niej właśnie wypływa nasza motywacja wewnętrzna.

Firmy które chcą osiągnąć sukces, liderzy którzy chcą inspirować innych powinni zaczynać właśnie od „Dlaczego”,  od komunikowania tego sensu całego swojego istnienia działania projektu.

Pamiętajmy że ludzie nie kupują tego co robisz, ale dlaczego to robisz. Jeżeli masz firmę tworzysz i produkty zastanów się dlaczego to robisz. Dlaczego w ogóle założyłeś tę firmę. Jaki jest głębszy sens jej istnienia. Jaka jest jej misja i zacznij to komunikować. Apple w ogóle nie konkuruje cenami. Ich ceny są bardzo wysokie, a mimo to są jedną z największych firm na świecie. Czyli tutaj cena nie ma znaczenia. Jeżeli wchodzimy w grę cenową, tak jak na przykład na Allegro robi wielu wystawców. Ich jedynym wyróżnikiem ich jest cena. Jest ten sam produkt. To oczywiście w tym wypadku wygrywa ktoś kto ma najniższą cenę.

Ale jeżeli dodamy jakąś wartość. Jeżeli będzie to firma, którą ktoś kojarzy i jest ona spójna z wartościami tego klienta to tę lojalność mierzy się właśnie tym, że mimo że ktoś ma niższą cenę to ten klient wybierze ciebie. Zrobi to dlatego że ty masz takie a nie inne wartości, że ty masz taką a nie inną misję do realizacji przy okazji sprzedaży tych produktów.

Z chęcią zaczniecie wspierać twoje „dlaczego”.  Wiele osób wspiera teraz społecznościową akcje patronate i zrzeszonych tam twórców. Dzieje się tak dlatego, że właśnie robią coś, co jest spójne z innymi wartościami. Dlaczego jest wielu różnych twórców z jednego tematu, ale ciągnie nas bardziej do tej jednej osoby? Każda ma inne wartości, każda komunikuje je w inny sposób. I to jakie ty masz wartości będzie przyciągać do ciebie ludzi z podobnymi wartościami. Dlatego kiedy uzewnętrzniasz swoje dlaczego, kiedy pokazujesz swoją motywacje i komunikujesz swoje wartości masz dużą szansę, że zostaniesz dostrzeżony. Że inni zaczną z Tobą współpracować.

Simon Sinek i kiedy pytać o „dlaczego”

Przyjrzyjmy się jeszcze jednemu. W jakich aspektach założenie, którego autorem jest Simon Sinek ma zastosowanie. Widzimy czasem różnych guru i mówców którzy są strasznie energiczni na scenie. Kipi z nich energia, krzyczą wręcz motywacją, którą próbują zarazić swoich słuchaczy. Tyle, że entuzjazm słuchaczy szybko się po takim spotkaniu kończy. Tutaj brakuje charyzmy. Charyzma nie potrzebuje energii aby inspirować innych. Ona jest czymś co właśnie wynika z wartości, które ktoś ma. Charyzma jest naturalną konsekwencją mocnego ja i świadomości mówcy który przemawia.

Jeżeli nie znasz swojego”dlaczego”, to jedyne co ci zostaje to właśnie taka podbija energia i krzyczenie ze sceny. Takie trochę trochę przytłoczenie informacjami i emocjami swoich słuchaczy. Jeżeli chcesz inspirować innych, nie musisz być krzykliwym guru. Wystarczy że znasz swoje „dlaczego”. Pokaż jasno swoje wartości i w ten sposób zainspirujesz innych do działania.

Jak realizować swoje cele?

Podsumowując najważniejsze rzeczy z tej książki które warto zapamiętać. Jeśli nie wiesz co jest Twoim „dlaczego”, czyli nie wiesz dlaczego robisz to co robisz to warto to odkryć. Tutaj nie da się tego zdefiniować na nowo. Trzeba to odkryć, bo każdy ma inne w sobie poczucie sensu. Każdy ma inną motywacje do działania. U ciebie może to być coś innego iż u twojego kolegi z pracy, który robi nawet te same ręczy co Ty.

Nie możesz  podpatrzeć i skopiować czyjegoś „dlaczego”. Jest to głęboko w Tobie i trzeba to odkryć. Trzeba odkryć dlaczego wstajemy rano z łóżka. Jaki jest sens naszego działania. Dlaczego założyłem taką a nie inną firmę. Dlaczego robimy to co robimy. Jeżeli to co robimy nie jest spójne z tym, co odkryjemy, to może czas na zmiany. Pamiętajmy o idei złotego koła. W środku jest „dlaczego” i właśnie to czyli  powinno napędzać nasze działanie. To jest właśnie ta motywacja.

Następnie myślimy jak do tego dojść jak to realizować. Jak to fizycznie się objawia. Jakie są produkty, które możemy stworzyć i jakie są rzeczy w które możemy się angażować. Jak to zrobić, żeby ludzie widzieli sens w tym co robimy.

Najważniejsza zmiana jaka może w nas zajść po przeczytaniu tej książki, to odkrycie sensu we wszystkim co robimy. Co by było gdyby wszyscy na świecie wiedzieli dlaczego robią to co robią i czuli w tym sens i źródło motywacji. Co by było gdyby każdy rano wyskakiwał z łóżka tylko dlatego że idzie do świetnej pracy, której sens rozumie i z którymi wartościami się identyfikuje?

Wtedy nie potrzebne były całe systemy motywacyjne pracowników. Jakieś benefity, bo motywacja byłaby wewnętrzna, a nie zewnętrzna. Motywacja zewnętrza paradoksalnie często właśnie obniża motywację, bo ludzie się przyzwyczajają do tych bodźców a potem już nie ma ich czym motywować. Motywacja powinna wynikać z naszego „dlatego”. Simon Sinek mówi: Cokolwiek robisz zadaj sobie pytanie, jakie jest twoje „dlaczego”.

Simon Sinek, cytaty #1

„A gdybyśmy tak wszyscy mogli nauczyć się myśleć, działać i komunikować się z innymi tak samo jak ci, którzy potrafią inspirować? Spróbujmy wyobrazić sobie świat, w którym umiejętność inspirowania innych posiada większość ludzi, a nie tylko kilku wybrańców. Liczę na to, że uda mi się zainspirować innych, aby również zaczęli robić coś inspirującego, i wtedy razem zbudujemy firmy, gospodarkę i świat, gdzie lojalność i zaufanie będą normą, a nie wyjątkiem. Nie wyznaczam kierunku działania. Moim celem jest jedynie zaproponowanie powodu działania”.

„Uczucie spełnienia występuje wtedy, gdy każdego ranka budzimy się, by wypełniać nasze DLACZEGO. Nasze osiągnięcia, czyli to, CO robimy, są znakami potwierdzającymi, że jesteśmy na właściwej drodze”.

„Celem działalności biznesowej nie powinno być robienie interesu z każdym, kto po prostu chce mieć to, co my mamy. Należy się koncentrować na tych, którzy wierzą w to samo, co my”.

Simon Sinek, cytaty #2

„Komu ufasz bardziej: temu, kogo znasz, czy temu, kogo widzisz po raz pierwszy? Czy bardziej wierzysz reklamie, czy opinii przyjaciela? Czy bardziej zaufasz kelnerowi mówiącemu, że „każde danie z karty jest wyśmienite”, czy takiemu, który odradzi Ci wybranie duszonego kurczaka? Pytania zbyt łatwe? A co powiesz na takie pytanie: Dlaczego ktoś ma ufać Tobie?”.

„DLACZEGO – tylko nieliczni ludzie i nieliczne firmy są w stanie jasno powiedzieć, DLACZEGO robią to, CO robią. Gdy mówię DLACZEGO, nie chodzi mi o zarabianie pieniędzy – to jest tylko ostateczny rezultat. Przez DLACZEGO rozumiem cel, intencję lub przekonanie. DLACZEGO założyłeś tę firmę, DLACZEGO każdego ranka zrywasz się z łóżka? DLACZEGO ciągle o coś zabiegasz?”

„Charyzma nie ma nic wspólnego z energią; jej źródłem jest klarowne DLACZEGO. Bierze się z absolutnego przekonania o słuszności wielkiej sprawy. Natomiast energia może być następstwem dobrze przespanej nocy lub pokaźnej dawki kofeiny. Energia może pobudzać, ale tylko charyzma może działać inspirująco. Charyzma skłania do lojalności, energia – nie”.

Simon Sinek, cytaty #3

„Nieprzypadkowo trójwymiarowy złoty krąg ma kształt stożka. Podobnie wygląda megafon. Organizacja może skutecznie pełnić rolę tuby, za pomocą której osoba z jasno określonym celem, ideą czy przekonaniem może zwracać się do świata zewnętrznego. Jednak żeby taki megafon zadziałał, musi istnieć wyraźne przesłanie. Jeśli go nie masz, cóż będziesz wzmacniał?”.

„Dobre organizacje to takie, w których ludzie czują się bezpiecznie. Silna kultura tworzy poczucie przynależności do grupy i działa jak siatka zabezpieczająca. Ludzie przychodzą do pracy, wiedząc, że kierownictwo, koledzy i organizacja jako całość dbają o nich. Oczywiście istnieje również oddziaływanie w drugą stronę – decyzje, wysiłki i działania podejmowane przez jednostkę wzmacniają i chronią interes organizacji jako całości”.

Simon Sinek, cytaty #4

„Przywództwo wymaga dwóch rzeczy: wizji nieistniejącego świata i umiejętności komunikowania tej wizji. Pytanie jest, skąd wziąć taką wizję? I tu ujawnia się potęga naszego DLACZEGO. Nasza wizja jest światem, który sobie wyobrażamy, który ma szansę zaistnieć, jeśli każdy dzień poświęcimy na urzeczywistnianie naszego DLACZEGO”.

„Matka natura, która dla większości ludzi jest symbolem nieprzewidywalności, przejawia jednak więcej ładu, niż się na pozór wydaje. Tak jak złoty podział dowodzi przewidywalności w pozornym nieładzie przyrody, tak złoty krąg pozwala dostrzec elementy uporządkowania i przewidywalności w ludzkim zachowaniu. Mówiąc prościej, pomaga nam zrozumieć, dlaczego robimy to, co robimy. Złoty krąg w sposób ewidentny pokazuje, jak wiele możemy osiągnąć, jeśli każde przedsięwzięcie będziemy zaczynać od postawienia sobie pytania „dlaczego?”.

Podobne wpisy